עבור רבים מאיתנו המונח טכנולוגיה מעלה חזיונות לדברים כמו מחשבים, טלפונים סלולריים, חלליות, נגני וידאו דיגיטליים, משחקי מחשב, ציוד צבאי מתקדם ומכונות מתוחכמות אחרות. תפיסות כאלה נרכשו ומחוזקות באמצעות חשיפה לדיווחים טלוויזיוניים על מכשירים מרתקים ומאמרי חדשות עליהם, ספרי מדע בדיוני וסרטים, והשימוש שלנו בציוד כמו מכוניות, טלפונים, מחשבים ומכונות ספר אוטומטיות.
אמנם נראה כי התמקדות זו במכשירים ובמכונות נפוצה מאוד בקרב האוכלוסייה הכללית, אולם גם אנשי חינוך רבים מחזיקים בפרספקטיבה דומה. מאז שפרסי פיתחה את מכונת ההוראה הראשונה בשנת 1926 (Nazzaro, 1977), יישומי טכנולוגיה בבתי ספר ציבוריים ובמוסדות חינוך על-תיכוניים נטו להתמקד ברכישה ושימוש בציוד כמו מקרני סרטים, מקליטי שמע ווידאו, מקרנים תקורה , ומחשבים.

אולם מאז תחילת שנות השישים, התפתחה מגמה שמשנה את האופן בו אנו תופסים את הטכנולוגיה בחינוך. באותה תקופה החלו המחנכים לשקול את מושג טכנולוגיית ההוראה. לאחר מכן, לאחר התלבטות ניכרת, קבעה ועדת הקונגרס לטכנולוגיה הוראתית (1970) כי הטכנולוגיה כרוכה יותר מאשר רק בחומרה. הנציבות הגיעה למסקנה כי בנוסף לשימוש במכשירים וציוד, טכנולוגיית ההדרכה כרוכה גם בדרך שיטתית של תכנון והעברת הדרכה.

עם התפתחות מהירה של טכנולוגיית מיקרו-מחשבים, מחקרים מוגברים על תהליכי הוראה והמצאת מכשירים וציוד חדשים המסייעים לאנשים הסובלים מבעיות בריאותיות, מוגבלות פיזית וליקויים בתחושתיות, השליש האחרון של המאה העשרים העיד על דרמטי מאוד. אבולוציה. הפרספקטיבה הנוכחית היא רחבה בה מוכרים שישה סוגים של טכנולוגיה: טכנולוגיית ההוראה, טכנולוגיית ההוראה, הטכנולוגיה המסייעת, הטכנולוגיה הרפואית, כלי התפוקה הטכנולוגיים וטכנולוגיית המידע (Blackhurst & Edyburn, 2000).

טכנולוגיה של חינוך
הטכנולוגיה של ההוראה מתייחסת לגישות הוראה שמעוצבות באופן שיטתי ויישומים בדרכים מדויקות מאוד. גישות כאלה כוללות בדרך כלל שימוש ביעדים מוגדרים היטב, נהלי הדרכה מדויקים המבוססים על המשימות שהתלמידים נדרשים ללמוד, יחידות הדרכה קטנות המורגדרות בקפידה, דרגה גבוהה של פעילות מורים, רמות גבוהות של מעורבות התלמידים, שימוש ליברלי. חיזוק, ומעקב קפדני אחר ביצועי התלמידים.

נהלי הוראה המגלמים רבים מעקרונות אלה כוללים גישות כמו הוראה ישירה (Carnine, Silbert, & Kameenui, 1990), ניתוח התנהגות יישומית (Alberto & Troutman, 1995; Wolery, Bailey, & Sugai, 1988), אסטרטגיות למידה (Deshler & שומאקר, 1986), ותגובה מבקשת (Wolery, Ault, & Doyle, 1992). לרוב, מכונות וציוד אינם מעורבים בעת הטמעת טכנולוגיות שונות של הוראה; עם זאת, הם יכולים להיות, כפי שנראה בהמשך.

טכנולוגיה הוראות
אף על פי שיש דעות שונות לגבי אופיה של טכנולוגיית ההוראה, הנציבות לטכנולוגיות הוראה (1970) סיפקה את ההגדרה הבאה:
טכנולוגיה הוראתית היא דרך שיטתית לתכנן, לבצע ולהעריך את התהליך הכולל של למידה והוראה מבחינת יעדים ספציפיים, המבוססת על מחקר בלמידה ותקשורת אנושית, והפעלת שילוב של משאבים אנושיים ולא אנושיים כדי להביא ליעילות רבה יותר. הוראה. (עמ '199)
יישומים אופייניים של טכנולוגיית הוראה עשויים להשתמש במדיות קונבנציונאליות כגון קלטות וידיאו, הוראות בעזרת מחשב, או מערכות מורכבות יותר, כמו תוכנות היפר-מדיה בהן מחשבים משמשים לשליטה על הצגת תמונות אודיו וויזואליות המאוחסנות בווידיאו (Blackhurst & Morse, 1996) , תקליטורי דיסק ודיסק וידאו דיגיטלי. השימוש במערכות טלקומוניקציה, ובמיוחד באינטרנט (Williams, 1995) ורכיב ה- World Wide Web שלה (Williams, 1996), מבטיח שימוש רב בכיתות ובחינוך מרחוק. כעת קיימות מערכות תוכנת מחשבים בהן ניתן להשתמש לניהול משלוח ההוראות דרך האינטרנט. מערכות כאלה שימשו בהצלחה לצורך העברת הדרכה לתלמידים לתארים מתקדמים ותארים בנושאים הקשורים לחינוך מיוחד (Blackhurst, Hales, & Lahm, 1997).

חשוב לציין את המרכיבים השונים בהגדרה לעיל ולהבין כי הטכנולוגיה היא למעשה כלי למסירת ההדרכה. בהמשגה זו, מכשירים טכנולוגיים נחשבים כאמצעי למטרה ולא כמטרה בפני עצמם. השימוש בטכנולוגיה אינו יכול לפצות על הוראות המעוצבות או מיושמות בצורה לא טובה.

סיוע טכנולוגי
טכנולוגיה מסייעת מעסיקה שימוש בסוגים שונים של שירותים ומתקנים המיועדים לעזור לאנשים עם מוגבלות לתפקד בסביבה. טכנולוגיות מסייעות כוללות ציוד מכני, אלקטרוני ומיקרו-מעבד, עזרים לא מכניים ולא אלקטרוניים, חומרי הדרכה מיוחדים, שירותים ואסטרטגיות שאנשים עם מוגבלות יכולים להשתמש בהם כדי (א) לסייע להם בלימוד, (ב) להכין הסביבה נגישה יותר, (ג) לאפשר להם להתמודד במקום העבודה, (ד) לשפר את עצמאותם, או (ה) בכל דרך אחרת לשפר את איכות חייהם.
טכנולוגיות מסייעות עשויות לכלול מכשירים זמינים מסחרית או "תוצרת בית" אשר תוכננו במיוחד כדי לענות על הצרכים האידיוסינקרטיים של אדם מסוים (Blackhurst & Lahm, 2000). דוגמאות לכך כוללות משקפיים, עזרי תקשורת, מקלדות מחשב חלופיות, מתגים אדפטיביים ושירותים כמו אלה שעשויים לספק פתולוגי דיבור / שפה.

טכנולוגיה רפואית
תחום הרפואה ממשיך להדהים אותנו עם ההתקדמות המתקיימת כל העת בטכנולוגיה הרפואית. בנוסף להליכים כירורגיים מופלאים לכאורה המבוססים על טכנולוגיה, אנשים רבים תלויים בטכנולוגיה רפואית כדי להישאר בחיים או לאפשר בדרך אחרת לאנשים לתפקד מחוץ לבתי חולים ובמסגרות רפואיות אחרות. זה לא נדיר לראות אנשים בסביבתם הביתית והקהילתית המשתמשים בטכנולוגיה רפואית.
לדוגמא, גפיים מלאכותיות ושתלי ירך וברך יכולים לעזור לאנשים לתפקד בסביבה. שתלים שבלוליים יכולים לרוב לשפר את השמיעה של אנשים עם נזק לעצבי השמיעתי. מכשירים מסוימים מספקים סיוע נשימתי באמצעות תוסף חמצן ואוורור מכני. אחרים, כמו מסכי קרספרספירציה ו oximeters הדופק משמשים כמכשירי מעקב המתריעים את הדיילת לבעיית חיוניות אפשרית. מכשירים מסייעים לתזונה יכולים לסייע בהאכלת צינורות או ביעילותם באמצעות אסטומיות. ניתן להעניק טיפול תוך ורידי באמצעות עירוי תרופתי ואפשר לנקוט בתפקוד הכליות על ידי מכונות לדיאליזה של הכליות (Batshaw & Perret, 1992). בנוסף לשמירה על אנשים בחיים, טכנולוגיות כאלו יכולות לאפשר לאנשים להשתתף באופן מלא בפעילויות בית ספר, קהילה ועבודה.

כלים לייצור טכנולוגיות
כפי שמשתמע מהשם, כלי התפוקה הטכנולוגיים הם תוכנות מחשב, חומרה ומערכות קשורות המאפשרות לנו לעבוד בצורה יעילה ויעילה יותר. לדוגמה, ניתן להשתמש בתוכנות מחשב כגון תוכנות מסד נתונים לאחסון מידע ושמירה מהירה; ניתן להשתמש בתוכנות לעיבוד תמלילים לעריכה קלה של חומר טקסט; מכונות פקס יכולות להקל על העברת מסמכים כתובים על פני מרחקים ארוכים; תוכנות מחשב מומחיות של מערכת יכולות לעזור בקבלת החלטות, כמו חיזוי מזג אוויר; ומתקני ועידת וידיאו יכולים להפחית את הצורך בנסיעות.

טכנולוגית מידע
טכנולוגיות מידע מספקות גישה לידע ומשאבים במגוון רחב של נושאים. האינטרנט, ורכיב ה- World Wide Web שלו, הוא הדוגמה הבולטת ביותר לטכנולוגיית המידע. מרכז המידע למשאבים חינוכיים (ERIC) הוא דוגמא נוספת. מערכת ה- ERIC מאפשרת לאנשים לחפש ולאתר חלק גדול מהספרות החינוכית בעולם בנושא נתון. מידע נוסף על מערכת ERIC זמין במקומות אחרים באתר זה.

דוגמא קומפלקסית
לכל אחד מסוגי הטכנולוגיה הנ"ל יש השלכות משמעותיות על חינוך תלמידים עם מוגבלות, כשלעצמו. חשוב לזכור, עם זאת, כי אלה עשויים לשמש גם בשילוב.
לדוגמא, תלמיד תיכון המשותק עשוי להזדקק למכונת הנשמה שתסייע בנשימה (טכנולוגיה רפואית). בקורס שנועד ללמד על טלקומוניקציה, אותו אדם רשאי להשתמש במחשב המופעל באמצעות קול (טכנולוגיה מסייעת) כדי להמשיך במדריך כיצד לעצב מסדי נתונים מתוכנה (טכנולוגיית הוראה) שתוכננה על פי עקרונות למידה כמעט ללא שגיאה. (טכנולוגיית ההוראה). כתוצאה מהמדריך, התלמיד יוכל להקים בסיס נתונים, להזין ולאחזר מידע הדרוש כדי לתפקד בצורה יעילה בכיתה (כלי פרודוקטיביות טכנולוגית) ולהשתמש באינטרנט (טכנולוגיית מידע) לאיתור מידע שניתן לאחסן בכיתה מאגר מידע.

בעוד שהדוגמה לעיל עשויה להיות מעט קיצונית, היא משמשת להצבת הפרספקטיבה של סוגי הטכנולוגיה השונים. במציאות, סביר יותר להניח שרק סוג אחד או שניים של טכנולוגיה ישמשו בו זמנית. חשוב לזכור את סוגי הטכנולוגיה השונים כשאתם שוקלים פתרונות טכנולוגיים לאנשים עם מוגבלויות.