מחזור החיים הטכנולוגי (TLC) מתאר את הרווח המסחרי של מוצר באמצעות חשבון שלב המחקר והפיתוח והתשואה הכספית במהלך “חייו החיוניים”. לטכנולוגיות מסוימות, כמו ייצור פלדה, נייר או מלט, יש תוחלת חיים ארוכה (עם שונות קלה בטכנולוגיה המשולבת עם הזמן) ואילו במקרים אחרים, כמו מוצרים אלקטרוניים או תרופתיים, אורך החיים עשוי להיות קצר למדי. [1]

ה- TLC המשויך למוצר או לשירות טכנולוגי שונה ממחזור חיי המוצר (PLC) שטופל בניהול מחזור חיי המוצר. האחרון עוסק בחייו של מוצר בשוק בכל הנוגע לתזמון ההקדמה, אמצעי השיווק ועלויות העסק. הטכנולוגיה העומדת בבסיס המוצר (לדוגמא זו של תה בטעם ייחודי) עשויה להיות שולי למדי אך תהליך היצירה והניהול של חייו כמוצר ממותג יהיה שונה מאוד.

מחזור חיי הטכנולוגיה עוסק בזמן ובעלות פיתוח הטכנולוגיה, ציר הזמן של התאוששות העלות ואופני הפיכת הטכנולוגיה לרווחיות ביחס לעלויות והסיכונים הכרוכים בכך. בנוסף, ניתן להגן על ה- TLC במהלך מחזורו באמצעות פטנטים וסימני מסחר המבקשים להאריך את המחזור ולמקסם את הרווח ממנו.

תוצר הטכנולוגיה עשוי להיות סחורה כמו פלסטיק מפוליאתילן או מוצר מתוחכם כמו המעגלים המשולבים המשמשים בסמארטפון.

פיתוח מוצר או תהליך תחרותי יכולים להשפיע משמעותית על אורך החיים של הטכנולוגיה, ולהפוך אותו לקצר יותר. באותה מידה, אובדן זכויות הקניין הרוחני באמצעות התדיינות משפטית או אובדן האלמנטים הסודיים (אם יש כאלה) באמצעות נזילות פועל גם להפחתת אורך החיים של הטכנולוגיה. לפיכך, ניכר כי ניהול ה- TLC הוא פן חשוב בפיתוח הטכנולוגי.

מרבית הטכנולוגיות החדשות עוקבות אחר מחזור חיים של בגרות טכנולוגית דומה המתאר את הבשלות הטכנולוגית של מוצר. זה לא דומה למחזור חיי מוצר אלא חל על טכנולוגיה שלמה או דור טכנולוגיה.

אימוץ טכנולוגי הוא התופעה הנפוצה ביותר המניעה את ההתפתחות של תעשיות לאורך מחזור החיים של התעשייה. לאחר שהרחיבו שימושים חדשים במשאבים, הם מסתיימים במיצוי היעילות של אותם תהליכים, ומייצרים רווחים שהם ראשונים קלים וגדולים יותר לאורך זמן, ואז קשה באופן מתיש ככל שהטכנולוגיה מתבגרת.

ניתן להגדיר את מחזור חיי הטכנולוגיה כדרך שהטכנולוגיה ותהליכים שלה משפיעים על התהליכים העסקיים ומשפיעים על כל מחזור החיים של היצע המוצרים של החברה. השלבים שמשפיעים עליהם הם שלב המחקר והפיתוח, צמיחה, בגרות וירידה.

מחזור חיי הטכנולוגיה שונה למדי ממעגל חיי המוצר מכיוון שמחזור חיי המוצר עוסק בביצועי המוצר בשוק, ואילו מחזור החיים של הטכנולוגיה מתמקד בשלבים השונים של הטכנולוגיה בפיתוח המוצר. וניצול טכנולוגיה בתהליכים העסקיים.

זה גם פוגע בהיבט של הרווחים המסחריים של הטכנולוגיה המשמשת בתהליך העסקי או במוצר. אורך החיים של הטכנולוגיות תלוי באופי המוצרים ובתהליכים העסקיים. בדומה לטכנולוגיות כמו פלדה, לייצור מלט או לנייר יש אורך חיים גדול יותר ואילו לטכנולוגיות של מכשירים אלקטרוניים או תרופות יש אורך חיים קצר יחסית.

מחזור חיי הטכנולוגיה עוסק בעיקר בזמן ובעלות הפיתוח של סגנון הטכנולוגיה החדשני המעניק יתרון חדש לעסק עם גורם היתרון התחרותי. הוא נוגע בהיבטי הזמן הנדרש לשחזור העלויות שנגרמו ואם המתודולוגיות לייצור הטכנולוגיה מייצרות את הרווחים הנדרשים ויחסית לעלות והסיכונים הכרוכים בהפקתה.

פיתוח של מוצר תחרותי יכול להשפיע באופן משמעותי על מחזור החיים כולו של הטכנולוגיה ולהפוך אותו לגדול או לקצר יותר. כמו כן, אובדן זכויות הקניין הרוחני באמצעות נזילות, אובדן גורמים סודיים או התדיינות משפטית יכול לגרום למעגל החיים הטכנולוגי להפחית את תוחלת החיים שלו.

ניהול מחזור חיי הטכנולוגיה הוא אחד התהליכים העסקיים המכריעים והחיוניים ביותר והיבט חשוב בפיתוח הטכנולוגיה. אימוץ הטכנולוגיה הוא אחד ההיבטים הנפוצים ביותר המניעים את ההתפתחות של תעשיות יחד עם מחזור החיים של התעשיות השונות.

ארבעת השלבים של מחזור חיי הטכנולוגיה

שלב מחקר ופיתוח
המחקר והפיתוח נקראים גם הקצה המדמם מכיוון שההכנסה מהתשומות המוצעות בייצור הטכנולוגיה הינה שלילית באופיים והסיכוי לכישלון הטכנולוגיה גבוה למדי באופיו. מכיוון שההכנסות די, הכסף לפיתוח הטכנולוגיה מוזג מכיסכם. בשלב זה, חשוב מאוד לקבל את המשוב על הטכנולוגיה שפותחה ממומחי התעשייה ולשנות אותה כך שתתאים לתקני התעשייה ולהעניק לה יתרון של חדשנות וחידוש.

שלב עלייה
שלב העלייה של מחזור חיי הטכנולוגיה נקרא גם הוא הקצה המוביל כאשר החברה מתחילה לשחזר את העלויות וההוצאות שנגרמו ובנוסף הטכנולוגיה שפותחה מתחילה לאסוף כוחות ועוברת מעבר לנקודת הפיתוח הראשונית כדי להתקבל ל שוק. החברה יוצרת את כל ההייפ והקידום של החדשנות והחדשנות של הטכנולוגיה ותופסת את תשומת הלב מכל הרבעים.

שלב בגרות
שלב הבשלות מגיע כאשר הרווחים מהטכנולוגיה הם גבוהים ויציבים אך יש גם נקודה של רוויה. הטכנולוגיה שפותחה מקובלת היטב על ידי הציבור אך ככל שהמתחרים מודעים היטב ותפסו את תחומי הטכנולוגיה שפותחה, השוק הגיע לנקודת הרוויה. ההכנסות מתחילות להאט ככל שהטכנולוגיה שפותחה מתחילה להפוך לסחורה נוספת בשוק. על מנת להישאר רלוונטיים בשוק, חשוב מאוד לבצע את השינויים המצטברים והחדשניים בטכנולוגיה בהתחשב בדינמיקה המשתנה של השווקים ובטעם המתפתח של הלקוחות. גם פיקוח על התחרות חשוב מאוד בשלב זה.

דחה שלב
שלב הירידה הוא בלתי נמנע באופיו רוב הזמן וכאן כאשר החברות עדים לירידה במכירות מוצריה ויש צורך או הופעה של הטכנולוגיה החדשה והחלפתה. פעמים רבות החברות מגיעות למצב בו אין תשואות כלל ופיתוחים נוספים אינם רווחיים כלל. הצעד הטוב ביותר האפשרי שהחברה יכולה ליזום הוא לעבור מהטכנולוגיה הנוכחית ולשתול את המשאבים שלה על הפרויקט החדש שבטוח יניב יותר רווחים.

ארבעת השלבים של מחזור חיי הטכנולוגיה:
שלב חדשנות
השלב הראשון ובראש ובראשונה במחזור חיי הטכנולוגיה מייצג את החידוש או לידתו של המוצר, התוכנה, החומר או התהליכים החדשים שהם תוצאה של פעילויות מחקר ופיתוח יסודיות. במחלקת המו”פ של החברה מתוכננים, מפתחים, נבדקים, מעוצבים ומבוצעים רעיונות חדשים בהתאם למשאבי החברה והצרכים והדרישות הנוכחיים של השוק. שלב זה הוא זמן די לצרוך בטבע שכן הרעיונות צריכים להיבדק ולאמת בהתחשב בכוחות הפנימיים והחיצוניים השונים המשפיעים על פעולות העסק.

שלב סינדיקציה
שלב ההפצה של מחזור חיי הטכנולוגיה מתמקד במסחור והדגמה של הטכנולוגיה החדשה שפותחה. המוצרים, התהליכים או החומרים בעלי פוטנציאל ההצלחה האופטימלי מנוצלים על בסיס מיידי. במחלקות המחקר והפיתוח, חידושים רבים מוחזקים ורק אחוז מהם משמשים למטרות מסחריות. התוצאה של אותו הדבר תלויה במידה רבה בגורמים הכלכליים יחד עם הגורמים הטכניים והלא טכניים.

שלב דיפוזיה
שלב זה מתמקד בחדירת הטכנולוגיה החדשה שפותחה בשוק והטכנולוגיה מקובלת על רבים על ידי המשתמשים הפוטנציאליים שלה בגלל החדשנות והרעיון החדשניים שלה. כל זה מביא לרווחים גבוהים יותר, ערך משופר של המותג וייצור הכנסות מוגבה עבור החברה והופכת אותה למובילה בשוק. אך חשוב לשים לב שצד הביקוש וההיצע של גורמים משפיעים במשותף על קצב ההתפשטות של הטכנולוגיה.

שלב החלפה
ההחלפה היא השלב האחרון והאחרון של מחזור חיי הטכנולוגיה ומייצגת את הירידה בשימוש בטכנולוגיה עקב החלפתה בטכנולוגיה אחרת שהיא טובה בהרבה, רומן וחדשני בקייטרינג הטבע לצרכים ולדרישות הנוכחיות של שוק היעד. מסגרת הזמן של שלב ההחלפה תלויה בדינמיקה של השוק והגורמים הטכניים והלא טכניים השונים משפיעים על קצב ההחלפה של הטכנולוגיה.

בתחילת שנות האלפיים מותג הנייד נוקיה היה אחד הטובים בגידולים והיה אהוב מאוד על העריצות על ידי לקוחותיה הנאמנים. הטכנולוגיה של Symbian המשמשת בטלפונים הניידים שלה הייתה להיט מיידי בקרב הלקוחות והמותג היה מוביל השוק במשך תקופה ארוכה מאוד עד להופעת טכנולוגיות ה- IOS ואנדרואיד על ידי אפל וגוגל שהיו גבוהות ברמות של רעיון עתידני וחדשנות. מה שמוביל לשלב הירידה של נוקיה והטכנולוגיות שלה.